Täyteaineet – osa 2

30/10/2017

Täyteaineet – osa 2

täyteainehoidot - osa 2

Blogitekstin on suunnitellut lääkäri Piotr Sikorski.

Sikorski on laillistettu lääkäri ja Cityklinikan toimitusjohtaja.
Hän on Suomen ensimmäinen ja ainoa American Academy of Aesthetic Medicine -johtokunnan sertifioima esteettinen lääkäri sekä kansainvälisten AAAM-koulutusten johtaja.

Kirjoitussarjan muut osat

Piotr Sikorski blogi

Kysymyksiä Piotr Sikorskille

Konsultaatio

KERTOISITKO VÄHÄN KONSULTAATIOISTA?

Jos olet uusi asiakas, maksuton pistoshoitokonsultaatio on paras paikka aloittaa.

Näistä asioista konsultaatiossa keskustellaan:

• Mihin pyrit?
  • Millainen terveydentilasi on? Allergiat, sairaudet, lääkitys, lisäravinteet?
  • Onko juuri täyteainehoito paras vaihtoehto sinulle?
  • Mitä hoidon aikana tapahtuu?
  • Mitä täyteainetta kannattaa käyttää?
  • Millaista lopputulosta voit odottaa?
  • Kuinka pitkään tulokset säilyvät keskimäärin?

Kysy konsultaatiokäynnillä ainakin nämä!

• Ota reippaasti selvää täyteainehoidon tekijästä, hänen pätevyydestään, koulutuksestaan ja kokemuksestaan.
  • Varmista, että täyteainehoito tehdään tutkitusti turvallisella aineella. Aineen alkuperä on hyvä selvittää.
Hoito

Mitä vastaanotolla tapahtuu?

Esitiedot ja keskustelu

Ennen täyteainehoitoa keskustelen asiakkaan kanssa terveysasioista ja mahdollisista lääkityksistä. Asiakas kertoo viimeistään tässä vaiheessa, minkä kohdan ulkonäöstään hän tahtoo paranevan. Kerron täyteainehoidon mahdollisuuksista ja usein myös annan muita vinkkejä.

Puhdistus ja puudutus

Yksi sana: aseptiikka.
Jos ihoa ei puhdisteta hyvin tai mikrobeja pääsee ihonpinnan alle hoitajan käsistä, tulehdukset ovat mahdollisia. Suuri osa täyteainehoitojen jälkeisistä komplikaatioista syntyy, kun hoidon tekijä ei ymmärrä aseptiikan merkitystä.

Osa asiakkaista tahtoo ehdottomasti puudutuksen, osa ei missään nimessä. Puudutuksia löytyy moneen lähtöön. Voidepuudutus riittää aika monelle, mutta jotkut tahtovat saada johtopuudutuksen (“hammaslääkärin puudutus”) ennen huulten täyttöä.

Puudutusaine on mahdollista myös lisätä täyteaineeseen. Tällöin ensimmäinen pistos nipistää mutta seuraavat tuntuvat vain vähän.

Puudutus voi muuten vaikuttaa jonkin verran sivuoireisiin. Puudutusaineet saattavat nimittäin lisätä turvotusta ensimmäisenä päivänä. Tämä on syy, mikseivät kaikki tahdo puudutusta edes huulten täytön yhteydessä.

Toimenpide

Toimenpiteessä täyteainegeeli viedään ihoon hyvin ohuen neulan avulla. Hoito voidaan tehdä myös kanyylilla, ja moni huulten täyttöön tullut on lähtemättömästi tykästynyt kanyylihoitoon.

Hoidon tekijän on oltava taitava neulan käyttäjä. Hänen on tunnettava myös ihon anatomia ja täyteaineiden ominaisuudet.  Kun tieto yhdistyy taidokkaaseen tekniikkaan, aine menee juuri sinne, minne pitääkin. Tällöin saavutetaan myös halutut tulokset.

Arviointi ja jälkihoito

Kun pistokset on tehty, tulosta arvioidaan yhdessä. Kun olemme molemmat – asiakas ja minä – tyytyväisiä tulokseen, kerron kotihoidosta. Usein annan asiakkaalle mukaan kirjalliset jälkihoito-ohjeet ja suosituksia ihonhoitotuotteista.

Pistoshoitojen sivuoireet saadaan muuten todella minimaalisiksi Arnizen™-voiteella.

Mitä voit kertoa erilaisten aineiden hinnoista?

1. Hyaluronihappo – se tutuin ja ehdottomasti suosituin raaka-aine. Millilitrahinnat meillä alkavat 200 eurosta. Tulokset kestävät kolmesta kuukaudesta vuoteen.
  2. Kalsiumhydroksyyliapatiitti – Crystalys ja Radiesse. Nämä ovat erinomaisia täyteaineita yli 45-vuotiaille, koska ne boostaavat ihon kollageenisynteesiä. Tulokset kestävät vähintään vuoden, useimmiten jopa kaksi vuotta. 1,25 millilitran Crystalys-ruiske maksaa klinikallani noin 300 euroa ja merkkituote Radiesse kaksi ja puoli kertaa enemmän.
  3. Yhdistelmähoito hyaluronihapolla ja kalsiumhydoksyyliapatiitilla on uusi juttu. Pidän tästä hoidosta, koska hyaluronihappo antaa välittömät tulokset ja kalsiumpohjainen Crystalys taas pitää tuloksen upeana jopa kahden vuoden ajan. Tätä hoitoa suosittelen kaikille, jotka tahtovat kohottaa laskeutuneita piirteitään.  Noin 500 euroa maksava hoito sisältää koko kasvojen nuorennuksen. Ainetta käytetään ruhtinaalliset 2,5 millilitraa.
  4. Myös asiakkaan omaa rasvaa on mahdollista käyttää täyteaineena. Toimenpide on pienkirurginen, ja hinnat alkavat 1600 eurosta.

Cityklinikan pistoshoitohinnat löytyvät täältä.

Suomessa lainsäädäntö ei ota kantaa siihen, kuka täyteainehoitoja saa tehdä. Suosittelen enemmän kuin lämpimästi, että teetät täyteainehoitosi kokeneen ja kouluttautuneen terveydenhuollon ammattilaisen luona.

Kaikki kuntoon

Eikö kukaan enää tarvitse kirurgiaa?

Viime aikoina olen törmännyt netissä melko kirjaviin lupauksiin. Omasta mielestäni kaikkia ulkonäköongelmia ei kannata lähestyä täyteaineruiske kädessä. Itse yhdistän täyteainehoitoon todella usein botuliinin (“botox”). Erinomaisia komboja tehdään myös pistos- ja laserhoitoja yhdistelemällä.

Jos vastaanotolleni tulee asiakas, jonka iho pussittaa voimakkaasti, ohjaan hänet mieluummin plastiikkakirurgin luo kuin lähden antamaan turhia lupauksia tai ylitäyttämään kasvonpiirteitä.

Kokemuksia Piotr Sikorski Cityklinikka

Toipuminen

Täyteainehoitoja pidetään syystä ns. lounastuntitoimenpiteinä. Hoidon jälkeen voi palata takaisin normaaliin arkeen.

Poikkeus: Jos täyteaineena käytetään omaa rasvaa, toipuminen kestää useita viikkoja.

Täyteainehoitojen yleisiä sivuoireita:

• Monesti hoitoalue on aluksi “ylitäytetyn” näköinen. Turvotus laskee ensimmäisien vuorokausien kuluessa, ja lopullinen tulos on arvioitavissa noin kaksi viikkoa hoidon jälkeen.
  • Huulet saattavat turvota joskus paljonkin. Se on syytä ottaa huomioon, kun suunnittelet aikataulujasi. Turvotuksen hoitoon löytyy monelaisia kikkoja. Näistä lisää vastaanotollani.
  • Mustelmia syntyy joskus. Osa lääkkeistä ja lisäravinteista lisää mustelmaherkkyyttä. Mustelmia ja punoitusta voi ehkäistä käyttämällä hoidon jälkeisinä päivinä Arnizen™-voidetta ohjeen mukaan. (Itse asiassa olen huomannut, että mustelmia syntyy vähemmän, jos Arnizen-voiteen käytön aloittaa jo ennen täyteainehoitoa.)
Vasta-aiheet, riskit, komplikaatiot

Vasta-aiheet

• Hoidettavalla alueella on tulehdus
  • Veren hyytymiseen tai verenvuotoon liittyvä sairaus
  • Vakavat allergiat, taipumus anafylaktisiin sokkeihin
  • Vakavat sairaudet
  • Raskaus, imetys
  • Alle 18 vuoden ikä

Kerro kaikista sairauksista ja allergioista rehellisesti täyteainehoidon tekijälle. Kerro myös, jos ihoosi muodostuu helposti arpia

Riskit ja komplikaatiot

Komplikaatiot täyteainehoitojen yhteydessä ovat harvinaisia. Ja mikä tärkeintä, komplikaatioita on mahdollista välttää.

Muutamia ohjeita:

1. Käy täyteainehoidoissa vain terveydenhuollon ammattilaisella.
  2. Varmista, että sinua pistävä henkilö ymmärtää aseptiikan merkityksen. Suurin osa komplikaatioista johtuu mikrobeista, jotka pääsevät ihoon pistämisen aikana tai heti pistämisen jälkeen.
  3. Ota selvää täyteaineesta. Missä täyteaine on valmistettu? Mikä on raaka-aine? Kuka ainetta maahantuo? Ketkä täyteainetta käyttävät?  (Nyrkkisääntö: Hyviä täyteaineita myydään ainoastaan terveydenhuollon ammattilaisille.)
  4. Jos täyteaine sisältää jotain muuta kuin hyaluronihappoa tai kalsiumhydroksyyliapatiittia, harkitse vielä kerran.

Punoitus, turvotus, kutina, mustelmat ja pieni kipu ovat täysin normaaleja sivuvaikutuksia ensimmäisen kahden viikon aikana. Älä koskettele turhaan hoitoaluetta, älä palelluta ihoasi kylmäpakkauksilla, äläkä käytä säilöntäaineetonta luomukosmetiikkaa.

Hakeudu välittömästi lääkärin vastaanotolle, jos sinulle tulee näköhäiriöitä toimenpiteen jälkeen tai iho pistosalueella muuttuu valkoiseksi.

Kontrollikäynti

Jos olet käynyt meidän klinikallamme täyteainehoidossa etkä ole tyytyväinen, varaa aika maksuttomaan kontrolliin 2 – 4 viikon kuluttua hoidosta. Tällöin turvotus on laskenut ja hoidon lopputulosta voidaan arvioida.

Varaa aika maksuttomaan konsultaatioon!

Helsingin ja Turun Cityklinikalla täyteainehoitoja tekevät sekä sairaanhoitajat että lääkärit.

Yhteistyöyrityksissä täyteainehoitoja tekevät sairaanhoitajat.

Kaikissa toimipisteissämme tarjoamme maksuttoman konsultaation.
Konsultaatio ei sido sinua mihinkään.

AJANVARAUS PUHELIMITSE:

0201 777 288 – Helsinki