Laajentuneet verisuonet – laserhoito ja skleroterapia

PRO TIP

Cityklinikalla verisuonimuutoksia hoidetaan sekä laserilla että injektioilla.
Ammattilaistiimimme arvioi, kumpi hoitomuoto sopii juuri sinulle. Injektio- ja laserhoidot ovat samanhintaisia. Hinta riippuu hoidettavan alueen koosta.

Suonikohjut ja muut verisuonimuutokset – skleroterapia ja mikroskleroterapia

Laajentuneet verisuonet ovat kosmeettinen ja kivuliaskin haitta, joka voidaan hoitaa laserilla tai injektioiden avulla.

Laajentuneet verisuonet ovat näkyviä, tähtimäisiä tai säteittäisiä verisuonikuvioituksia. Suonenseinämän joustavuuden häviäminen aiheuttaa suonen laajenemisen laskimopaineen johdosta. Pinnalliset verisuonimuodostumat saattavat olla varsin kivuliaita ja niistä on selvää kosmeettista haittaa.

Laajentuneiden verisuonten tyypilliset paikat:

• reiden yläulkoreuna
  • reiden alasisäreuna
  • polvitaive
  • nilkan seutu
  • kasvot

Ongelman ilmaantumiseen vaikuttavat seuraavat tekijät:

• perinnöllinen taipumus
  • vanheneminen
  • palovammat
  • ylipaino
  • raskaus
  • jatkuva seisominen erityisesti korkeakorkoisissa kengissä
  • ultravioletti- ja röntgensäteily

Mikäli kuvioitukset ilmaantuvat raskauden tai ehkäisypillereiden käytön yhteydessä, syy on usein hormonaalinen.

Sekä injektio- että laserhoidot ovat osoittautuneet erittäin sopiviksi laajentuneiden verisuonten  hoidossa. Hoidot ovat Cityklinikalla samanhintaisia. Injektiohoito on usein kivuttomampi kuin laserhoito. Suonikohjuja hoidamme ainoastaan injektiotoimenpiteillä (skleroterapia).

Suonikohjujen hoito skleroterapialla

Skleroterapia (suonikohjujen ruiskutushoito) on toimenpide, jossa hoidetaan ihonalaisia ja ihonsisäisiä laskimolaajentumia. Toimepiteen aikana laskimolaajentumat käsitellään ruiskuttamalla niihin suonia supistavaa ja kovettavaa ainetta. Aine aiheuttaa verisuonten seinämien turpoamisen ja lopulta seinämien yhteen liimautumisen. Muutaman viikon kuluttua skleroterapiahoidosta potilas voi nähdä suonen pienenemistä ja vaalenemista. Lopulta suoni muuttuu kokonaan näkymättömäksi.

Usein riittää yksi 15 – 45 minuutin pituinen injektiokäsittely. Joskus toimenpide on syytä uusia. Toimenpiteen jälkeen tukisukkia tulee käyttää ainakin 14 vuorokauden ajan. Sairauslomaa ei yleensä tarvita.

Laajojen luutasuonien hoidon jälkeen voi iho olla pigmentoitunut hoidetulta alueelta muutaman viikon tai kuukauden ajan.

Mikroskleroterapia pienien verisuonimuutosten hoitoon

Pienet verisuonimuutokset aiheuttavat yleensä kosmeettista haittaa. Pieniä verisuonimuutoksia eli hiussuonilaajentumia (telangiektasia) hoidetaan usein laserilla. Hoidon tavoitteena on hajottaa tai tukkia kosmeettista haittaa aiheuttavia hiussuonia. Laserhoidossa pinnallinen hiussuoni hoidetaan laservalolla, joka hyydyttää suonessa kulkevan veren. Tällöin verisuoni häviää näkyvistä ja verenkierto siirtyy suoniin, jotka ovat syvemmällä.

Laserhoito sopii erinomaisesti mm. kasvojen pienille verisuonimuutoksille. Myös eri puolilla kehoa sijaitsevat mansikkaluomet saadaan häviämään usein jo yhdellä lasertoimenpiteellä. Cityklinikan  Veinlite®-laitteen avulla pienimmätkin hämähäkkiverisuonet kuvautuvat ja hoito on entistä onnistuneempi.

Yleensä verisuonikuvioitukset alkavat hävitä välittömästi laserhoidon jälkeen, mutta lopulliset tulokset havaitaan vasta kolmen kuukauden sisällä. Täydellistä paranemista ei laserhoidollakaan aina ole odotettavissa. Hyvä tulos saadaan noin 90 prosentissa.

Laserhoidon jälkeen iho saattaa olla lievästi punoittava tai mustelmainen.  Jos hoidetut hiussuonimuutokset sijaitsevat säärissä, voi jälkihoitona käyttää tukisukkia jonkin aikaa. Hoitotulokset näkyvät yleensä 2−6 viikon kuluessa hoidosta. Lopullinen tulos näkyy kuitenkin vasta kuukausien kuluttua.

Skleroterapia ja mikroskleroterapia – komplikaatiot

Harvinaisena komplikaationa hoidon jälkeen voi olla ns. telangiectatic matting, jolla tarkoitetaan sitä, että alkuperäisesti hoidettujen suonten alueella ilmaantuu pientä uutta verisuonikuvioitusta. Tämä kuitenkin yleensä häviää itsestään viimeistään vuoden kuluessa

Vasta-aiheet hoidoille:

• Vakavat yleissairaudet (esim. vakavat sydänsairaudet)
  • Sairastettu syvä laskimotukos on ehdoton vasta-aihe hoidolle
  • Hoitoja ei suositella raskauden tai imetyksen aikana.
  • Aspiriinia on vältettävä hoidon aikana.

Verisuonilaajentumien ja couperosan poisto

Pieni alue290 €Helsinki ja Turku
Suuri alue (esim. sääret, reidet)alk. 490 €Helsinki ja Turku
Laser- ja injektiohoidot ovat samanhintaisia.

Piotr Sikorski, Expert Lecturer, International LA&HA